۱۴۰۱ آذر ۱۴, دوشنبه

افزایش موارد اعمال حجاب اجباری در ایران، با وجود ادعای «تعطیلی گشت ارشاد»

 

شهربازی مجتمع تجاری الماس تهرانپارس پس از انتشار این عکس پلمب شد.در حالی که دادستان کل کشور مدعی تعطیلی فعالیت «گشت ارشاد» شده، گزارش‌ها حاکی از افزایش اقدامات جمهوری اسلامی در کشور برای اعمال حجاب اجباری است.روزنامه هم‌میهن چاپ تهران روز دوشنبه در گزارشی با عنوان «تغییر به نفع زنان؟» خبر داد که فعالیت گشت ارشاد «به‌ویژه در شهرهای مذهبی» طی هفته‌های اخیر افزایش یافته است.

شهربازی مجتمع تجاری الماس تهرانپارس پس از انتشار این عکس پلمب شد

تعدادی از زنان ساکن قم در یک‌ماه گذشته به این روزنامه گفته‌اند که «فعالیت‌های ماشین‌های گشت ارشاد در خیابان‌های این شهر بیشتر هم شده است.»

این گزارش به مورد مینا، زن جوانی اشاره کرده که از زمان تولد در قم زندگی می‌کند. این زن «یک‌ماه پیش و وقتی در پارک علوی قم پیاده‌روی می‌کرد، توسط ماموران پلیس امنیت به ماشین گشت ارشاد منتقل و برای دادن تعهد به ساختمان پلیس این شهر برده شد.»

افزایش فعالیت گشت ارشاد در شهرهای ایران در حالی است که محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور روز شنبه مدعی توقف فعالیت «گشت ارشاد» شده و گفته بود فعالیت این گشت ربطی به قوه قضاییه نداشت و «از همان‌جایی که در گذشته تاسیس شده بود، از همان‌جا نیز تعطیل شد».

این در حالی است که روزنامه شرق روز دوشنبه نوشت که «هیچ‌کدام از دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله نیروی انتظامی و شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، در رد یا تأیید این گفته» به خبرنگار این روزنامه پاسخی ندادند.

سرهنگ صباحی، مدیر روابط عمومی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ، در پاسخ به اصرار خبرنگار شرق برای توضیح در این باره به او گفت: «شما شعور نداری؟ می‌گویم از دادستانی سؤال کن.»

پس از جان باختن مهسا امینی در پی بازداشت از سوی نیروهای گشت ارشاد، اعتراض‌های سراسری در ایران آغاز شد و حتی برخی نمایندگان مجلس از این واحد نیروی انتظامی جمهوری اسلامی انتقاد کردند.

همچنین کشورهای آمریکا، بریتانیا، کانادا و اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را علیه اشخاص حقیقی و حقوقی جمهوری اسلامی از جمله گشت ارشاد و فرماندهانش اعمال کردند.

علاوه بر گزارش روزنامه هم‌میهن از افزایش حضور نیروهای گشت ارشاد در شهرهای ایران، گزارش‌های دیگری نیز حاکی از اعمال حجاب اجباری حتی در پایتخت ایران است.

روز دوشنبه، پس از آن که تصویری از یکی از کارکنان زن شهربازی مجتمع تجاری الماس تهرانپارس منتشر شد که در آن، این زن حجاب اجباری ندارد، رسانه‌ها از پلمب شدن این شهربازی و گشودن پرونده قضایی‌ برای این کارمند خبر دادند.

همچنین روز یکشنبه روابط عمومی ستاد امر به معروف و نهی از منکر خبر داد که مدیر یک فروشگاه زنجیره‌ای در همدان، به دلیل آنچه «سهل‌انگاری و عدم رسیدگی پرسنل حراست فروشگاه به شکایت آمر به معروف» توصیف شده، به ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان همدان «احضار» شده است

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر