۱۴۰۱ آذر ۱۸, جمعه

اعتراض‌های سراسری؛ بازداشت دستکم ۲۴ شهروند در شهرهای مختلف/ بی خبری از پنج معترض بازداشتی

 نیروهای امنیتی در زنجان، اراک، تهران، چابهار، خرم آباد و سیرجان، دستکم ۲۴ شهروند را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. 

اعتراض‌های سراسری

همچنین، پنج شهروند بازداشت شده در تهران، تبریز و اصفهان، علیرغم گذشت مدت نسبتا زیادی از تاریخ بازداشت بطور بلاتکلیف در حبس به سر می برند. 

از سوی دیگر، پنج شهروند تحت بازداشت در شهرهای خرم آباد، ارومیه، تهران، کرج و سنندج، پس از اتمام بازجویی ها با تودیع وثیقه آزاد شدند.‌

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ طی روزهای گذشته، طیبه نظری، مریم آروین، امیرحسین بلال پور، عرفان خستوی، زانیار غریب، دوازده تن از شهروندان با هویت نامشخص، اکبر بارانی، روزبه سوهانی، آیدا عمیدی، شهاب ریگی، امیرحسین امیرزاده، اسفندیار فتحی و صالح فرهادی، توسط نیروهای امنیتی در استانهای زنجان، مرکزی، تهران، سیستان و بلوچستان، لرستان و کرمان، بازداشت شدند.‌ همچنین، علی محمد نظری شیاسی، رضا عسکری سروش، آرمیتا پاویر، محمد مصطفایی و آرمین جلالی روشن، شهروندان بازداشت شده در استانهای تهران، آذربایجان شرقی و استان اصفهان، بطور بلاتکلیف در بازداشت بسر می برند.‌ از سوی دیگر، سارینا صادقی، هیمن حاجی میرزایی، توماج آریان، شیوا موسی زاده و عباس هاشم پور، پس از اتمام مراحل بازجویی و تفهیم اتهام با تودیع وثیقه آزاد شدند.

براساس این گزارش، طی روزهای گذشته، اسفندیار فتحی، متولد ۱۳۵۷، اهل شهرستان برازجان از توابع استان بوشهر، روزنامه نگار، نویسنده و فعال رسانه ای و کتاب، در ارتباط با اعتراضات سراسری توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

تا لحظه تنظیم این خبر از دلایل بازداشت و محل نگهداری اسفندیار فتحی اطلاعی در دست نیست.

همچنین، روز چهارشنبه ۳۰شهریور ماه ۱۴۰۱، محمدرضا عزیز محمدی، ساکن استان تهران، در جریان برگزاری اعتراضات سراسری توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در حال حاضر در زندان تهران بزرگ بطور بلاتکلیف بسر می برد.‌

به نقل از یک منبع مطلع در گفتگو با حقوق بشر در ایران: “بازداشت آقای عزیز محمدی در مسیر برگشت از محل کار به خانه توسط نیروهای امنیتی صورت گرفته است و او در زندان تهران بزرگ بطور بلاتکلیف بسر می برد و پس از گذشت بیش از ۷۰‌روز از تاریخ بازداشت به پرونده وی رسیدگی نمی شود.‌”

تا این لحظه از اتهامات مطروحه علیه وی اطلاعی در دست نیست.

در خبری دیگر، روز پنجشنبه ۲۶ آبان ماه ۱۴۰۱، امیرحسین امیرزاده، ساکن تهران، در ارتباط با اعتراضات سراسری توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان تهران بزرگ منتقل شد.

به نقل از یک منبع مطلع در گفتگو با حقوق بشر در ایران:”آقای امیرزاده از بابت اتهامات (اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت ملی)، (تبلیغ علیه نظام) و (درگیری با ماموران حسن انجام وظیفه) متهم شده است.”

همچنین، روز یکشنبه ۱۳ آذرماه ۱۴۰۱، اکبر بارانی، اهل خرم آباد مرکز استان لرستان، توسط نیروهای امنیتی در این بازداشت شد.

یک منبع مطلع در این‌باره گفت: “بازداشت اکبر بارانی در پی یورش ماموران امنیتی به محل سکونت وی و در زمانی که با پسر ۱۱ ساله خود در خانه تنها بود صورت گرفت و از آن زمان تا این لحظه کسی اطلاعی از وضعیتش ندارد.”

خبرگزاری ایرنا در خبری افزود؛ طی روزهای اخیر، دوازده تن از شهروندان ساکن استان مرکزی به اتهام (ارتباط با عناصر خارج از کشور) توسط ماموران اطلاعات سپاه پاسداران در این استان بازداشت شدند.

براساس اطلاعیه صادره توسط روابط عمومی قرارگاه سپاه روح الله واقع در استان مرکزی:”شبکه‌ای متشکل از ۱۲ نفر عنصر مرتبط با عوامل خارج از کشور در یکی از شهرستان های استان شناسایی شد.”

سپاه‌ پاسداران در اطلاعیه خود مدعی شد:”اعضای این شبکه با هدایت عوامل ضد انقلاب ساکن در آلمان و هلند ضمن انجام (فعالیت علیه امنیت ملی) اقدام به تهیه سلاح جنگی و قصد انجام اقدامات خرابکارانه داشتند که با توجه به اشراف سیستم اطلاعاتی قبل از انجام هر گونه اقدام دستگیر شدند.”

در این گزارش به هویت و مشخصات بازداشت شدگان اشاره ای نشده است.‌

کانال تلگرامی دانشجویان‌ متحد هم‌ اعلام کرد؛ روز دوشنبه ۱۴ آذر ماه ۱۴۰۱،‌ صالح فرهادی، دانش آموخته یکی از رشته های مهندسی در دانشگاه زنجان و دبیر پیشین انجمن فرهنگ و سیاست، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

تا لحظه تنظیم این خبر از وضعیت و نام ارگان بازداشت کننده این این فعال دانشجویی اطلاعی در دسترس نیست.

همچنین، روز یکشنبه ۱۵ آبان ماه ۱۴۰۱، محمد مصطفایی⁩، دانشجوی سال دوم رشته مهندسی شیمی در ⁧دانشگاه صنعتی شریف توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در خال حاضر بطور بلاتکلیف در حبس بسر می برد.

براساس این گزارش، علیرغم گذشت ۳۰ روز از تاریخ بازداشت محمد مصطفایی هیچگونه تغییری در روند پرونده وی حاصل نشده و وی بطور بلاتکلیف در بازداست بسر می برد و از حقوق اولیه یک متهم برای ای تسریع در روند دادرسی و رعایت حقوق شهروندی وی حاصل نشده است.

شورای صنفی دانشگاههای کشور در خبری اعلام کرد؛ روز دوشنبه ۱۴ آذر ماه ۱۴۰۱،‌ امیرحسین بلال‌پور، عرفان خستوی و زانیار غریب، در مقابل درب ورودی ایستگاه متروی تئاتر شهر در تهران توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

تا لحظه تنظیم این خبر، از مکان نگهداری، مصادیق حقوقی اتهامات و وضعیت حقوقی پرونده این افراد اطلاعی در دست نیست.

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی کشور هم‌ در خبری افزود؛ طی روزهای گذشته، طیبه نظری و فرزند وی مریم آروین، ساکن شهرستان سیرجان از توابع استان کرمان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

براساس این گزارش، طیبه نظری در حالی بازداشت شد که ماموران امنیتی ابتدا برای بازداشت مریم آروین اقدام کردند و با توجه به دفاع وی از فرزندش خانم نظری را هم همراه دخترش مریم آروین بازداشت کردند و در حال حاضر در زندان شهرستان سیرجان بسر می برند.

همچنین، علت بازداشت مریم آروین، وکیل دادگستری، ارائه مشاوره حقوقی به خانواده های بازداشت شدگان اعتراضات سراسری عنوان شده است.

لازم به ذکر است، طیبه نظری، فرهنگی شاغل در دبیرستان دخترانه بنت الهدی صدر در شهرستان سیرجان و مریم آروین هم بعنوان وکیل پایه یک دادگستری در این شهرستان ساکن هستند.

کانون نویسندگان ایران همکاری خبری افزود؛ در ساعات اولیه صبح دوشنبه ۱۴ آذر ماه ۱۴۰۱، روزبه سوهانی و آیدا عمیدی، دو شاعر و از اعضای هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران، در پی یورش هماهنگ نیروهای امنیتی به منازل این شهروندان پس از تفتیش منزل و توقیف برخی لوازم شخصی آنها توام با ارعاب و تهدید بازداشت شدند.‌

براساس این گزارش؛ “ماموران امنیتی به خانه‌ روزبه سوهانی یورش بردند و با شکستن درب ورودی منزل سپس، روزبه را بازداشت کرده و به محل نامعلومی منتقل کردند.”

همچنین؛”به فاصله‌ دوساعت بعد، به خانه‌ی آیدا عمیدی، شاعر و عضو دیگر هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران نیز حمله بردند و به همان شیوه‌ی شکستن در آپارتمان و ایجاد رعب و هراس در همسایگان، او را نیز بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند.”

وبسایت حال وش هم‌ در خبری اعلام کرد؛ در ساعات پایانی شنبه ١٢ آذر ماه ۱۴۰۱، شهاب ریگی، فرزند: محمود، دانشجوی رشته مهندسی کشتی سازی در دانشگاه دریانوردی شهرستان چابهار، در مقابل دانشگاه محل تحصیل خود توسط ماموران امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه اطلاعات سپاه پاسداران منتقل شد.‌

براساس این گزارش، اتهام منتسب شده به سهاب ریگی در مرحله بازجویی و بازپرسی (لیدری اعتراضات) عنوان شده است.

همچنین یک‌ منبع مطلع در خصوص علت تفهیم‌ مذکور به شهاب ریگی گفت:”وی در اعتراضات شرکت نداشته و تنها در تاریخ ۸ آبان ماه ۱۴۰۱ در تریبون آزادی که با حضور مسئولین دانشگاه برگزار شده بود مشکلات دانشگاه و مطالبات صنفی دانشجویان را بیان کرده بود.”

کانال تلگرامی دانشجویان متحد نیز در خبری اعلام کرد؛ امروز سه شنبه ۱۵ آذر ماه ۱۴۰۱، علی محمد نظری شیاسی، اهل استان چهارمحال بختیاری و دانشجوی مقطع کارشناسی در دانشگاه صنعتی اصفهان بطور بلاتکلیف در زندان دستگرد استان اصفهان بسر می برد.

لازم به اشاره است، علی محمد نظری شیاسی، در تاریخ ۳۱ شهریور ماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی در استان اصفهان بازداشت شد.‌

در خبری دیگر، امروز سه شنبه ۱۵ آذر ماه ۱۴۰۱، آرمیتا پاویر، دانشجوی رشته زیست‌شناسی سلولی و مولکولی دانشگاه شهید مدنی تبریز، بطور بلاتکلیف در زندان مرکزی این‌سهر بسر می برد و در اعتراض به تداوم بازداشت و بلاتکلیفی خود در اعتصاب غذا بسر می برد.

براساس این گزارش، با توجه به اینکه آرمیتا پاویر در اعتصاب غذای خشک بسر می برد در پی وخامت حال به بهداری زندان مرکزی تبریز منتقل شد و از تاریخ ۱ آذر ماه در اعتصاب غذا بسر می برد و از حق تماس تلفنی با خانواده خود نیز محروم است.

لازم به ذکر است، آرمیتا پاویر، در تاریخ ۹ آبان ماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی در شهر تبریز بازداشت و پس از انتقال به بازداشتگاه و طی مراحل بازجوئی و بازپرسی سپس به زندان مرکزی تبریز منتقل شد.‌

در ادامه نیز، امروز سه شنبه ۱۵ آذر ماه ۱۴۰۱، آرمین جلالی روشن، دانشجوی ورودی سال ۱۳۹۸ در رشته کامپیوتر در دانشگاه پلی تکنیک تهران، علیرغم گذشت ۳۶ روز از تاریخ بازداشت بطور بلاتکلیف در حبس بسر می برد.

لازم به ذکر است، آرمین جلالی روشن، در تاریخ ۱۰ آبان ماه ۱۴۰۱، در محدوده چهارراه ولیعصر تهران، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

تا لحظه تنظیم این خبر از مصادیق حقوقی اتهامات تفهیم شده به آرمین‌جلالی روشن در مرحله بازجوئی و بازپرسی اطلاعی در دست نیست.‌

شورای صنفی دانشگاههای کشور نیز در خبری اعلام کرد؛ امروز سه شنبه ۱۵ آذر ماه ۱۴۰۱،‌ رضا عسکری سروش، دانش آموخته رشته مهندسی صنایع از دانشگاه بوعلی سینا همدان، ساکن‌استان تهران، از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری، علیرغم گذشت ۵۷ روز از تاریخ بازداشت بطور بلاتکلیف در زندان تهران بزرگ بسر می برد.‌

براساس این گزارش، به رضا عسکری سروش اعلام شده که در تاریخ ۲۰ آذر ماه ۱۴۰۱، توسط شعبه اول دادگاه انقلاب در شهرستان شهریار محاکمه خواهد شد.

لازم به اشاره است، رضا عسکری سروش، در تاریخ ۱۸ مهر ماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از انتقال به بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات واقع در زندان اوین و طی مراحل بازجوئی و سپس بازپرسی در دادسرای ناحیه ۳۳ تهران در نهایت به زندان تهران بزرگ منتقل شد.

از سوی دیگر، طی روزهای اخیر، توماج آریان، فعال سیاسی، پس از اتمام بازجوئی ها و تفهیم اتهام با تودیع قرار وثیقه ای به مبلغ ۴ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان تا پایان مراحل دادرسی از زندان مرکزی کرج مرکز استان البرز آزاد شد.

از مصادیق حقوقی اتهامات تفهیم شده به توماج آریان اطلاعی در دست نیست.

لازم به ذکر است،‌ توماج آریان، عضو حزب پان ایران، تاریخ ۲ آبان ماه ۱۴۰۱، در محمد شهر کرج توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از انتقال به بازداشتگاه یکی از ارگانهای امنیتی و طی مراحل بازجویی و تفهیم اتهام سپس در تاریخ ۲۵ آبان ماه به زندان مرکزی کرج منتقل شده بود.

شورای صنفی دانشگاههای کشور اعلام کرد؛ صبح دوشنبه ۱۴ آذر ماه ۱۴۰۱، شیوا موسی‌زاده، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد در رشته ادبیات نمایشی دانشگاه تهران، پس از اتمام بازجویی ها و تفهیم اتهام با تودیع وثیقه ای به مبلغ ۸۰۰ میلیون تومان از زندان مرکزی خرم‌آباد آزاد شد.

از مصادیق حقوقی اتهامات تفهیم شده به شیوا موسی زاده اطلاعی در دسترس نیست.

لازم به ذکر است، شیوا موسی زاده، در تاریخ ۲۴ آبان ماه ۱۴۰۱، شیوا موسی زاده، به همراه برادر خود توماج موسی زاده در جریان برگزاری مراسم چهلم نیکا شاکرمی توسط توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و جهت طی مراحل قضایی پرونده به شهر خرم آباد منتقل شده بود.‌

شیوا موسی زاده، در تاریخ ۳۱ شهریور ماه ۱۴۰۱ هم توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از انتقال به بازداشتگاه و طی مراحل بازجوئی در تاریخ ۱۲ مهر ماه ۱۴۰۱ آزاد شده بود.

در خبری دیگر، روز دوشنبه ۱۴ آذر ماه ۱۴۰۱، سارینا صادقی، دانشجوی سال دوم رشته ارتباط تصویری در دانشگاه الزهرا تهران، پس از اتمام بازجوئی ها با تودیع قرار کفالت آزاد شد.

از مصادیق حقوقی اتهام یا اتهامات تفهیم شده به وی اطلاعی در دسترس نیست.‌

لازم به ذکر است، سارینا صادقی، در تاریخ ۱۷ آبان ماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.‌

کولبرنیوز هم در خبری اعلام کرد؛ طی روزهای اخیر، عباس هاشم‌پور، اهل شهرستان اشنویه از توابع استان آذربایجان غربی و محبوس و بلاتکلیف در زندان مرکزی ارومیه با تودیع قرار وثیقه ای به مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان به صورت موقت و تا اتمام مراحل دادرسی آزاد شد.‌

علیرغم آزادی عباس هاشم پور با تودیع وثیقه اما از مصادیق حقوق اتهامات تفهیم شده به وی اطلاعی در دست نیست.‌

لازم به ذکر است، عباس هاشم پور، در تاریخ ۷ مهرماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی شهرستان اشنویه در جریان برگزاری اعتراضات سراسری بازداشت شده بود.

عباس هاشم پور، پیش از این هم سابقه بازداشت و محکومیت کیفری به واسطه فعالیت های مسالمت آمیز خود را دارد.

در خبری دیگر، روز دوشنبه ۱۴ آذرماه ۱۴۰۱، هیمن حاجی‌ میرزایی، فعال مدنی اهل سنندج مرکز استان کردستان، با تودیع قرار وثیقه از زندان مرکزی این شهر آزاد شد.

لازم به ذکر است، هیمن حاجی‌ میرزایی، در تاریخ ۲۸ آبان‌ماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی در شهر سنندج بازداشت و سپس به زندان این شهر منتقل شده بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر